Nu Kan Du Få Mig Så Lätt

Dom är uppe på taken
alla är högt över staden

   Den meningen har ekat i mitt huvud i flera veckor nu, flera veckor av förundran när jag vandrat över bron, tänkt att jag ska bli fri en dag, en dag är jag fri där uppe över taken. En gång sitter jag där och ser ner på er, men nu verkar det som så att jag mest ser upp till andra.
   Förutom pojkarna som åker spårvagn samma tid som mig ibland, eller de som gömmer sig i tunneln i tron att ingen ser dem. De stackars hårda små pojkarna, som tror att de gör rätt, som härmar, vill bli som deras idoler. De stackars pojkarna som inte vet bättre än att röka, stå och räkna pengar öppet och högljutt bland människor som trånar efter guldet. De stackars pojkarna som är hårda i munnen och nävarna, de stackars pojkarna som inte märker att människorna runt omkring förundras över hur tuffa, kartiga och barnsligt vuxna de verkar. De beter sig som tonårspojkar på jakt, som gubbar med fel inställning till livet, som barn utan hjärna, allt på en gång, utan att ens lägga märke till det. Jag tycker det är synd, för jag tror det kunde bli fina pojkar av dem, om någon bara kunde ropa högt, sätta ner en fot och fråga hur det står till. Hur det kommer sig att de är sådär, barnsligt vuxna, de är faktiskt bara barn de stackars små pojkarna, förvuxna barn, som inte vet bättre. 
   Jag önskar jag kunde tala om för dem hur det är att leva livet, hur farligt och tungt allt blir, hur mycket ansvar och tålamod man behöver för att klara sig. Att jag kunde intala dem om att det är viktigt att vara barn, i vilket fall så länge man kan. För hur ser framtiden ut om man är 35 vid 8 års ålder? När man röker som en 17 åring eller räknar pengar som miljonären och skryter som den meningslöse. Fast det var väl egentligen inte där meningen fick sin mening alls, den är någon annanstans, men låten fick mig att tänka på annat.
   Och påtal om att se upp till andra, jag tror jag börjar lära mig att se upp till mig själv. Det är inte illa alls, det borde alla lära sig. Fast det är väl bara för att jag tänker på friheten, att jag snart får klara mig själv, alldeles på egen hand om jag bara väljer rätt. Nej, om jag bara ser möjligheterna!

Kommentarer
Postat av: Joline.

Det kan bli svårt imorgon ju, för jag har ju bokat upp mig redan. Om du vill kan jag fråga på danscentret om vi får låna lokalen. Har du hittat ett ställe? Jag är typ helt sårig i ansiktet, har varit så stressad över tentan. Btw, köpte lägenhet idag... <3

2009-12-09 @ 20:17:18
URL: http://banggoesthattheory.blogg.se/
Postat av: Mat

Haha, "gubbar med fel inställning till livet". Men jag tror det är sant. Och jag tror man automatiskt blir några år äldre när man säger åt yngre att passa på innan de växer upp^^



Och jag tror att man ska lära sig att se upp till sig själv, precis som man ska sluta att beskylla sig själv för sina misstag.

2009-12-10 @ 00:53:46
Postat av: Joline.

Hih, klart du ska :) Det kan man behöva dessutom när man är så fattig som jag, då blir jag rik på en Kim. Men bara om du är min inredningsassistent ;) Vad gör du imorgon? <3

2009-12-10 @ 12:00:24
URL: http://banggoesthattheory.blogg.se/
Postat av: Joline.

Men Kimster, hur hade du tänkt att det skulle hinnas innan nästa vecka då? Vad knasig du är. Men, vi hinner kanske ses lite på söndag (: Vi hörs ju på msn och så om du lyckas ta dig dit ; ) <3

2009-12-10 @ 20:29:19
URL: http://banggoesthattheory.blogg.se/
Postat av: Joline.

Lilla tok. Men, är det bara du som ska fota eller? Man ska inte lita på att jag får tillgång till danslokalen - bättre att ha lite alternativ då, man kan alltid tacka nej sen. Har du vita strumpbyxor? Annars måste jag köpa <3

2009-12-11 @ 21:48:13
URL: http://banggoesthattheory.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Din åsikt:

Trackback
RSS 2.0